2012-04-11

Dasilva träningsläger

Eller D&G School of Champions som dom helst vill bli kallade för.
Stefan Dasilva och Peter Grönros arrangerar tillsammans Mx&Enduroläger.

Lägret vi var på utspelades på Söderhamns crossbana på flygstan, det är fin en sandbana som drivs av Dasilva själv.



Peter Grönros som var mx tränare har en hyfsad meritlista med lite vm körningar i ryggsäcken.

Peter var en körande tränare nästan hela lägret, vilket jag tycker är bra då det är lättare att förstå det man hör när man ser det.

Jens Österman klipper stalpen.
Dag 1 började med 45 min uppvärmning och träning så man bekantade sig med banan något. Sen kvar det mestadels kurvteknik som tränades och dom förarna som ville fick en gps/laptimer/datalog fastmonterad på styret, den loggade i stort sett allt som händer när man kör, tex varvtider, acceleration, inbromsningar, hastighet,banans utformning, spårval, var på banan man kör som sämst, var man kör som bäst tex woopisar, kurvor ex..vill du läsa mer om denna manick får du gå in på http://dasilvaracing.jetshop.se/md-60-gps-laptimer--datalog-p-2348.aspx
Vi har varit på många läger och dom flesta har varit traditionella men D&G har tagit mx camp till the next level om man säger så.
I pausvilan så förklarade Stefans duktiga aspiranter hur viktigt det är med kondition, rätt kost m.m
Hur hjärtat och musklerna fungerar under träning och dess funktion.    
Gav tips om hur man på bästa sätt motverkar mjölksyra, kramp mm.
Diagram och siffror var kvällens höjdpunkt.
På kvällningen var det dags för middag och genomgång av dagens körning.

Bl.a. Gick vi igenom allas resultat från körningen med gps loggen och det gjordes individuellt så alla kunde se vad just deras svagheter var från dagens körning.

Först kändes det lite väl HIGHTECH att se på men sen blev jag blev förvånad över alla förbluffande siffror som man kunde få ut av den, och fick ett kvitto på hur man tar en kurva på snabbaste sätt, jäkligt intressant faktiskt;)

Förare nr 1 kan komma in i kurvan i väldigt hög fart och allt kan se riktigt bra och snabbt ut medans förare nr 2 kommer in långsammare och behåller farten genom kurvan, det ser mycket långsammare ut ,men i själva verket visar det sig att förare nr 2 tar kurvan  2 sekunder snabbare , det var en av grejorna man fick ett facit på under kvällen. 
Simon Zackrisson tyckte lägret var JOBBIGT men kan svära på att han har blivit minst 3 sekunder snabbare än innan.  

Dag 2 började med ett 45 min uppvärmnings/träningspass och sedan var det kurv/stalp träning efter det var det tempoträning som var i mina ögon konditions-stressträning = JOBBIGT men MKT bra träning.


Mattias Åberg Och Jens Österman  får ta del hemligheterna bakom Ken´s framgångsrika starter.
Vi fick även lära oss hur Ken Roczen gör när han tar nästan varje start i GP
Dag 2 avslutades med en liten träningstävling tillsammans med endurogänget den var mkt jobbig men ack så rolig.

Fredh Holm plockar en kurva efter order.

Körtid på lägret: 4 x 45 min pass per dag = 6 timmars körning med snack.
Summan av detta läger får en 4:à av 5 möjliga crossdäck av mig.