OBSERVERA ATT DETTA ÄR BARA FÖRSLAG SOM TAGITS FRAM ALLTSÅ INGET SPIKAT.
Vid helgens möte presenterade Jan-Eric Sällqvist i samråd med säkerhetsgruppen
ett antal förslag på regeländringar. Efter mötet har dessa förslag analyserats och
vissa mindre ändringar har gjorts utifrån de diskussioner som fördes på mötet.
För att säkerställa ett smidigt införande av presenterade regelförslag, som mötet på
olika sätt enades som borde införas, har vi nu försökt att sätta in dessa i en
handlingsplan för de kommande åren. Genom denna plan vill vi ge en
framförhållning för bransch, förare, klubbar och ledare att anpassa sig efter
kommande ändringar.
Förslagen sammanfattas i följande rubriken:
- Förare / Maskiner / Tävlingsformer
- Statustävlingar
- Banan
- Övriga regler / utbildning
FÖRSLAG FÖRARE/MASKINER/TÄVLINGSFORMER
2012
1. Förare uppmanas att se över sin skyddsutrustning och följa regler/rekommendationer.
2. ”Mastervarv” före tävlingsheat, obligatoriskt för samtliga tävlingar.
3. Max 30 st startande tillåts i solo (Gäller samtliga tävlingar!)
4. Totalt trimningsförbud införs i guldhjälmsklasser. (tydligare regler)
2013
1. Höjd ålder för MX2 4-T, min 16 år (det år föraren fyller 16 år).
2. 150cc 4-t tillåts ej i SVEMO Cup (Guldhjälm och Ungdom), tillåts vid övriga tävling.
3. Årlig kunskapskontroll bör införas för licensuttag.
2014
1. Utifrån kommande utredning om skyddsutrustning, införs eventuellt utökade obligatoriska
krav.
FÖRSLAG STATUSTÄVLINGAR
2012
1. USM ersätts med SVEMO Cup (2 klasser 85cc samt 125cc).
2. SVEMO Cup 125cc, 2-T klass 13-17 år.
3. Svårare att få ”Wild card” till SM Solo (minimum ålder 16 år under 2012).
4. Förare som fyller min.16 år – max.17 år under 2012 tillåts delta i Ungdomsklass 125cc.
5. Höjd ålder, min 16 år (det år föraren fyller 16 år) för att få deltaga i SM Solo, även MX-Girls.
2013
1. Höjd ålder, min 17 år (det år föraren fyller 17 år) för att få deltaga i SM Solo, även MX-Girls.
2. Junior-SM bör införas för 125cc.
3. Förare som vinner JSM bör ej tillåtas delta året efter.
FÖRSLAG BANAN
2011
1. Banbesiktningsmanaulen revideras och sänds till samtliga klubbar och tävlingsledare.
2. Samtliga banor skall ha banmarkering & frizon både vid träning och tävling, inga ändringar
får göras efter godkänd besiktning, gäller hopp, banslingor.
3. Särskild säkerhetsbesiktning av banan ska ske före varje tävling av Domare/Jury, om
möjligt tillsammans med sjukvårdsansvarige och tävlingsledare.
2012
1. Banbesiktningen kompletteras med foto och måttangivelse av samtliga hopp.
2. S.k. dubbelhopp & trippelhop förbjuds, ersätts med ”platåhopp”.
3. Stickprovsbesiktning samt extra banbesiktningar kommer att utföras på utvalda banor.
4. Längden på raksträckorna (utan hopp/gupp och övriga hinder) bör ses över och
eventuellt kortas av för att minska högsta hastigheten.
FÖRSLAG BANAN
2013
1. Speciella banor/slingor för guldhjälm/ungdomsförare.
(Grundprincipen små motorcyklar, små banor)
2. Startrakan bör ej ingå som del i ordinarie banvarv och bör följas av ett antal 180
o
kurvor.
3. Banbesiktning bör genomföras tillsammans med förarrepresentant.
4. Förbesiktning bör införas inför ordinarie banbesiktning.
2014
1. Samtliga banor bör besiktigas varje år.
2. Se över möjligheterna att ha säkerhetsvakter även vid träning.
(manuella eller mekaniska).
FÖRSLAG ÖVRIGA REGLER / UTBILDNING
2012
1. Allmän uppmaning till bättre efterlevnad av gällande regler.
2. Gulflaggproblematiken utreds (en eller två signaler ?)
3. Tävlingsarrangörer uppmanas till att ha fler områdeschefer för att öka säkerheten.
4. Tränarutbildning bör utökas/fördjupas i säkerhetsfrågor.
5. Utbildning för banchefer/banbyggare påbörjas
6. Fördjupad utbildning för förare, vårdnadshavare, tävlingsledare i säkerhetsfrågor för
påbörjas.
2013
1. Utbildningen för domare och tävlingsledare bör utökas, fördjupas i säkerhetsfrågor.
2. Praktisk del bör införas i banbesiktningsutbildningen och genomförs på motocrossbana.
FÖRSLAG SJUKVÅRD
2012
1. Blankett för säkerställande av delegation och prehospital sjukvårdsutrustning införs för
domare/jury. (Checklista signeras av sjukvårdspersonal på tävlingsdagen.)
2. TR skall alltid innehålla uppgifter om typ av sjukvårdsberedskap.
3. ”Krisplanen” uppdateras, görs i miniformat.
4. För samtliga tävlingar ska sjukvårdsreglerna uppfyllas.
5. Vissa förändringar gällande sjukvårdsberedskapen kommer göras i specialreglementet i
motocross.
2013
1. Obligatoriskt med ambulans (”15 minutersregeln” bör tas bort)
2. Samtliga incidenter/tillbud bör registreras, olycksplats markeras på banritningsblankett
(Utred möjligheterna till en webbaserad lösning.)
3. Viss sjukvårdsutbildning bör införas för samtliga funktionärer (ex. HLR genom SISU)