2011-09-22

Förändringar i Klasserna till nästa år

Ur säkerhetssynpunkt och i enlighet med flertalet övriga nationsförbund, beslutande motocrossektionen vid sitt senaste möte 2011-09-10, att inför 2012 införa en 125cc (2-takts) klass, 13-16 år i Ungdoms-SM.
Ungdoms-SM kommer att under 2012 genomföras i följande klasser: 125cc (2-takts), MX2 U samt 85cc.
Målsättningen är att genomföra SVEMO Cup och USM 125cc parallellt med övriga klasser i USM men detaljer i upplägg och genomförande kommer att diskuteras under hösten och beslut meddelas inom kort.
Motocrossektionen beslutade också att under kommande säsong utvärdera om 150cc (4-takt) respektive 250cc (4-takt) fr.o.m. 2013 inte ska tillåtas i ungdomsklassen.
Beslut om det senare, meddelas senast 1 september 2012.

Vad ska man säga om detta?

Jag tycker det är bra att det händer nånting snabbt och radikalt men det kanske är på fel ställe man gör ändringarna då en 125:a går att köra lika fort som en 250.

Detta tror jag kommer vara en dödsstöt för många som har investerat i en ny 250 och har tänkt börja köra i ungdomsklassen, varför inte komma med förändringen succesivt istället med en ned trappning på säg 3 år? på det sätt hinner dom som börjat i denna klass köra klart och blir inte drabbade likaså dom som ska hoppa upp i denna klass, dom köper rätt maskin från början.
Jag tror knappast olyckorna kommer minska med 125 cc.
Den stora förändringen skulle istället vara:

1. Ta ner farten på dagens banor ,mm, tekniska banor med många kurvor tex.
2. sträck upp banans beskaffenhet se till att den är nog bred, ordentliga avåkningsytor , stubbar och annat uppstickade ska inte finnas m.m
3. Inför besiktning av hoj och skyddsutrustning innan föraren rullar i waitingzone.
4. Krav på godkänd nackskydd och skyddsväst, vad jag förstår så är dom skadorna som förarna råkar ut för mest är runt bukområdet = inre skador.
5. Bli stenhårda vid flaggsingnalerna spelar ingen roll om det är medvetet eller omedvetet. Och flagg vakterna måste ha annäumer förståelse hur viktigt det är att flagga rätt, Följer man inte det så ska det bli diskning DIREKT.
6. öka åldern i ungdomsklassen MX2U till 18 istället, det ska alltid vara så bråttom för alla att gå upp i stora klassen.
Det finns massor man skulle kunna göra, att ändra MX2U från 250 till 125 är säkert bra men lägg in det under en period så det inte blir konkurs för dom som kör, sen blir det ju faktiskt billigare i längden för dom som får fortsätta köra 125